szaboszabolcs

Feketén-fehéren a Metrans csepeli beruházásról

2016. március 02. - szabolcsblog

Még 2015-ben hallottuk először, hogy a Metrans nevű logisztikai cég új terminált tervez építeni Csepelen. Fura módon a cég nem a Szabadkikötő területén akarja folytatni a tevékenységét – ahol egyébként minden feltétel adott, és a lakott területektől is megfelelő távolságban folyik a konténerek rakodása, és ahol most is jelen van a Metrans –, hanem Szíjjártó Péter közbenjárására a Tesco mögötti területen kíván építkezni. Önmagában a beruházást, és az ezzel keletkező mintegy 200 munkahely létrejöttét üdvözöltük, de közben jeleztük azt is: a beruházás révén Csepelen újabb 200 ezer konténer fog átáramolni éves szinten, ami a kerület közlekedését veszélyezteti. Konkrétan ezt írtuk a január legelején megjelent kiadványunkban:

 

Örömhír: Logisztikai központ épül Csepelen

 

Gyakran vádolnak bennünket azzal, hogy csak csupa negatív hírt és kritikát közlünk. Ezt cáfolandó, továbbadjuk az önkormányzatunk honlapjáról származó örömhírt, amely „a rendszerváltás utáni legnagyobb csepeli beruházásról” szól:

 Jó választás, hogy a német HHLA cégcsoport magyarországi leányvállalata, a Metrans Konténer Kft. Csepelen valósítja meg legújabb beruházását, amely a térség logisztikai központjává válhat – mondta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az alapkő letétele kapcsán tartott ünnepségen. Csepel földrajzi adottságai kiválóak ahhoz, hogy itt jöjjön létre a több tízmillió euróba kerülő beruházás, amely egy konténer terminál központ megépítését jelenti. A kelet-nyugati áruforgalom célpontja lehet ez a mostani helyszín, amely könnyen megközelíthető vízen és vasúton is.

A német cég üzleti kapcsolatai egészen Kínáig terjednek, és a HHLA azon van, hogy Európa egyik legnagyobb logisztikai és szállítmányozási vállalata legyen. Hamarosan megvalósul a Budapest és Isztambul közötti konténer tehervonat közlekedés hetente kétszer, amelynek szerelvényei ide futnak be. (csepel.hu)

Az örvendezés mellett csupán két halovány kérdést tennénk fel az illetékeseknek:

A Duna partra tervezett kelet-nyugati áruforgalmi célpont vajon milyen hatással lesz az eddig is túlterhelt csepeli utakra?  Ha többszörösére nő a vasúti forgalom, akkor a Weiss Manfréd úton közlekedőknek mennyivel többet kell majd vesztegelniük az egyszintű Corvin csomópontban? Nem kellene végre Borbély Lénárdnak lobbizni egy többszintű kereszteződés érdekében?

 

Azóta további közlekedési szakértőkkel is konzultáltunk, és fenntartjuk álláspontunkat: a beruházás várhatóan 20-30 százalékkal növelni fogja a környező utak forgalmát, valamint a napi 15 vasúti szerelvénypár miatt tarthatatlan lesz a Corvin csomópont helyzete. Csak úgy oldható meg a probléma, ha a Corvin csomópontban a vasút alatt, vagy felett vezetik el a forgalmat a Kvassay híd felé. Másrészt azonnal meg kellene építeni a Csepeli gerincút befejező szakaszát, valamint a Rákóczi utat 2x2 sávossá kellene átépíteni egészen az M0-ig. E két beruházással lehet csak kezelni a megnövekvő forgalmat. Megerősítették a szakértők azt a véleményünket is, hogy a beruházás részeként az önkormányzatnak kötelezni kellett volna a céget, hogy jelentős mértékben járuljon hozzá ehhez a beruházásokhoz, mert ez a normális eljárásrend. Vagyis itt hibázott Borbély Lénárd, mert engedett Szíjjártó Péter nyomásának.

Januárban aztán értesültünk arról, hogy a Metrans az épülő konténerterminálja területén egy veszélyes anyagokat is kezelni képes részleget kíván építeni. Politikusként furcsának találtam, hogy miért titkolta el ezt a szándékát a cég, hiszen nyilvánvaló volt, hogy kezdettől fogva tervezte ennek a tárolótérnek a kialakítását. Aztán hamar rájöttünk, hogy itt pusztán kommunikációs fogásról van szó. Elkezdték építeni a terminált, majd arra hivatkozva, hogy ez a tárolótér elengedhetetlen a terminál működéséhez, erőből átnyomják majd a lakosságon a veszélyes anyagokat tároló terület építését. Borbély Lénárd és Németh Szilárd nyilvánvalóan előre tudott minderről, és közösen találták ki a céggel, hogy ezt az eljárást fogják követni. Ennek oka pedig az, hogy korábban Herceghalom egy hasonló terminál építését pont a veszélyes anyagok miatt akadályozott meg a lakosság. Tehát a cég és Csepel városvezetés a sunnyogást választotta, a tiszta beszéd helyett. Talán emlékeznek rá, hogy a Borbély Lénárd által összehívott közmeghallgatásra maga Borbély Lénárd el sem jött. Sőt, egy Fideszes politikus, önkormányzati képviselő sem jött el. Vagyis itt megint hibázott Borbély Lénárd. Ennek következtében aztán el is szabadultak az indulatok, és láthatóan azóta sem csillapította le ezt a város vezetése. Pedig a megoldás egyszerű lett volna: világosan kellett volna beszélni a csepeliekkel, és el kellett volna vinni az érdeklődőket egy már működő konténerterminálba, hogy mindenki saját szemével láthassa, hogy mi folyik ott!

Mivel ezt a csepeli városvezetés nem volt hajlandó megtenni, ezért vettem a fáradtságot, és magam néztem meg egy ilyen létesítményt. Az épülő Metrans terminálhoz hasonló éves forgalmú terminált látogattam meg. Úgy kell elképzelni (talán a csatolt fényképen is látszik), hogy egy óriási betonozott placc egyik sarkában halmozzák fel azokat a konténereket, amik veszélyes anyagokat tartalmaznak. Ezeket esetenként a hatóság ellenőrizni akarja, ezért egy pár száz négyzetméteres felületen speciális betonfelületet alakította ki, ahonnan a bárminemű szivárgó anyag (legyen az kiszivárgó szállítmány, vagy épp tűz esetén alkalmazott oltóanyag), egy zárt gyűjtőbe kerül. Ezen kívül van egy speciális állványuk is, amire rá tudják tenni az esetleg kigyulladó konténert, és így könnyebben tudják eloltani. Szóval szó sincs veszélyes hulladékokról, szó nincs sugárzó anyagokról. Egyszerűen a konténerforgalomban jelen lévő veszélyes anyagként besorolt termékeket vagy alapanyagokat szállító konténerek kezeléséről van szó. Persze ettől függetlenül ezek lehetne nagyon veszélyes anyagok, de szigorú biztonsági előírások vonatkoznak rájuk.

A bejegyzés trackback címe:

http://szaboszabolcscsepel.blog.hu/api/trackback/id/tr98440070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.