szaboszabolcs

szaboszabolcs

Andy Vajna öröksége

2019. január 21. - szabolcsblog

Andy Vajna kétségtelenül fontos figura volt a filmes szakmában, de életének és munkásságának megítélése már korántsem ennyire egyértelmű. Hagytam kicsit ülepedni magamban a vele kapcsolatos gondolataimat, így ma már talán objektív véleményt tudok megformálni vele kapcsolatban. Andy Vajnával kapcsolat úgy is fel lehet tenni a kérdést, hogy létezik-e jóságos NER-lovag? Jóvá teheti-e egy Fidesz közeli oligarcha a nyerészkedést, ha mellette van értelmezhető szakmai múltja és tevékenysége is?

andyvajna1.jpg

Andy Vajna szakmai tevékenységéről tényszerűen meg kell állapítani, hogy a filmes körökben nemzetközileg is elismert aktor volt, elég csak ránézni amerikai filmjeinek a listájára. Nagy sztárokkal dolgozott együtt, népszerű és esetenként egész jó filmek születésénél bábáskodott producerként. Ezt mutatja az is, hogy sok sztár is megemlékezett róla az utóbbi napokban. Azt is meg kell említeni, hogy a jó amerikai kapcsolatait fel tudta használni arra is, hogy munkát szerezzen a magyar filmiparnak. Elég csak megnézni, hogy az utóbbi években mennyi stáb, mennyi világsztár forgatott Magyarországon, így ma a filmezéshez kapcsolódó valamennyi szakembernek bőven van munkája itthon is. Ezen kívül megemlítendő még az is, hogy még menő amerikai producerként szállt be a magyar filmkészítésébe, így hozta létre az egyik legnézettebb rendszerváltozás utáni magyar filmet, a Kern-Koltai páros által rendezett A miniszter félrelép című vígjátékot.

andyvajna2.jpg

Kicsit már összetettebb kérdés a magyar filmek finanszírozásával kapcsolatos tevékenységet. Az igaz, hogy „uralkodása” alatt sok jó film született (köztük több nemzetközileg is sikeres szerzői film), és a magyar filmfinanszírozás körüli furcsa állapotok is jórészt rendeződtek. Kétségtelen tény viszont az is, hogy a piaci szférából hozott mentalitása bizony komoly konfliktusokat is szült (gondoljunk csak a Pálfival folytatott szerintem teljesen felesleges, sőt kifejezetten káros háborújára). Nem akarok most nagyon elmerülni a részletekbe, de általánosságban annyit mindenképpen fontos megemlíteni, hogy Andy Vajna ezen a területen bizony átesett a ló túlsó oldalára, és a kelleténél sokkal nagyobb beleszólást engedett meg magának és az embereinek. Az viszont megint csak tény, hogy a korábbi rendszer pénzügyi szempontból nagyon nem működött jól. Viszont ha már ennyi közpénz elköltése felett bábáskodott, akkor illet volna eleget tenni a Kulturális bizottság meghívásának, aminek soha nem tett eleget.

Szóval önmagában Andy Vajna filmes szakmai tevékenysége elegendő muníciót ad ahhoz, hogy megemlékezzünk róla a halála kapcsán. Az már más kérdés, hogy Vajna a NER részeseként milyen szerepet vállalt fel. Mert valljuk meg őszintén, hogy nem a filmes producerség miatt került a leggazdagabb magyarok közé. Bőven találunk olyan területeket, ahol bizony a NER szerves részeként tevékenykedett. Gondoljunk csak a kaszinós ügyleteire, melyekhez bizony elég komoly kormányzati hátszelet kapott, így igen jelentős mértékben tudta „optimalizálni” az adófizetési kötelezettségét. Ennek következtében például a Las Vegas Játékkaszinó Üzemeltető Kft. 2017-en 7,3 milliárd forint nyereséget hozott adózás után, és még ennél is kicsit több osztalékot vett ki (a technikai részleteket most nem magyarázom el, de erre van lehetőség). Ez a 7 milliárd pedig még barátok között is jelentősnek számít. Vagy ott van még a médiában játszott szerepe, ami újabb fura kitérő az életművében. Voltaképpen kényszerből lett médiacsászár a G-nap után, amikor is hirtelen laptulajdonos, valamint rádió- és televíziócsatorna tulajdonos lett. A print lapoktól viszonylag könnyen meg is szabadult (A Bors, a Délmagyarország és a Kisalföldi is átkerült a Mészáros-féle Médiaworksbe, majd onnan hirtelen a KESMÁ-ba), de a Rádió 1 és a TV2 csoport az ő tulajdona maradt, és az nem került „felajánlásra” a Fideszes médiaholdingnak, a KESMÁ-nak. És ugye a TV2 megvásárlásához igen jelentős állami segítséget kapott, hiszen azt jórészt az állami tulajdonú Eximbank finanszírozta egy majd’ 7 milliárdos hitellel. Tehát egy olyan állami bank finanszírozta mindezt, amelyik egy pár évvel korábbi törvénymódosításig csak exportfinanszírozással foglalkozhatott. Majd pár hónappal később kapott még egy 1,2 milliárd forintos forgóeszköz-hitelt is a TV2 csoport az Eximbanktól. Vagyis egy állami bank finanszírozta a felvásárlást, majd első időszakban az üzemeltetést is. Amit aztán meg is hálált, hiszen a TV2 híradója (Tények) a magyar fake news és lejárató média mintapéldájává vált, míg beszélgetős műsorai (pl. Mokka) a szervilis kormánypárti média világítótornyai lettek. Röviden úgy is fogalmazhatnánk, hogy hányinger nélkül nehéz volt nézni ezt a csatornát. Elég csak a Hadházy Ákos kertjébe is betörő stábra, vagy a Juhász Péter ellen folytatott lejárató kampányra gondolni.

andyvajna3.jpg

 

De említsük meg azt is, hogy az országos hálózattá nőtt rádiójának (Rádió1) terjeszkedését a Karas Mónika vezette Médiatanács tolta meg, sokszor a saját eljárási szabályaikat is felülíró ügymenettel. Egyszerűen mindent megengedtek nekik. Szóval Andy Vajna nem pusztán zsákban hordta haza a NER révén a pénzt (amit aztán a fene tudja, hogy hova tett), hanem hűen teljesítette egy klasszik Fideszes médiatulajdonos feladatait: hűen tolta a sorosozást, „migráncsozást”, ellenzéki politikusok és civilek lejáratását. Itt akár megemlíthetnék a tényleg elképesztően aljas és felháborító „Soros megölte volna az anyját” hírt a Tényekből. Márpedig ezért nemhogy dicséretet nem érdemel, de nyugodtan el lehet küldeni melegebb éghajlatra, amit senki nem róhat fel az embernek. Még akkor sem, ha ezt Andy Vajna halála után (is) teszi. Mert ez nem gyalázkodás. És kifejezetten furán néztem vasárnap este a TV2 adását, amikor az eredeti műsortervet felrúgva egymás után leadtak három olyan filmet is, aminek a producere volt (A miniszter félrelép, Die Hard – Az élet mindig drága, Rambo). Ha ugyanis valóban meg akartak volna emlékezni a stróman tulajdonosukról, akkor a nevében is elnézést kérnek az elmúlt években folytatott gyalázkodásuk miatt.

andyvajna4.jpg

A végén pedig mindenképp említsük meg, hogy sajtóhírek szerint az amerikai üzleti ügyei sem voltak teljesen tiszták, mert az ottani adóhivatal szerint mintegy 300 millió dollárnyi (mai áron számolva nagyjából 100 milliárd forint) bevételt rejtett el, és ezért adóhátralékot és büntetést is kellett fizetnie. Bár más hírek szerint ezt sem fizette ki teljesen.

Konklúzióként annyit lehet megállapítani, hogy egy sikeres, ismert és elismert producer volt, ami az „üzleti” ügyeiről már nem mondható el. Szóval meg lehet róla emlékezni, de remélem szobrot azért nem akarnak neki állítani. Ha így lenne, akkor az ellen határozottan tiltakoznék. Mert akárhonnan is nézzük, akkor is csak egy tipikus NER-lovag volt, aki milliárdokat kaszált a Fideszes haverok révén.

A bejegyzés trackback címe:

https://szaboszabolcscsepel.blog.hu/api/trackback/id/tr3314581020

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Drizari 2019.01.22. 05:42:35

Nem ismerem részletesen az amerikai filmgyártást, de annyit talán igen, hogy egy sikerfilm elkészítéséhez az alkotóművész gárdán kívül szükség van pénzre, egy viszonylag pontos költségkeretre. Egy film sikerének kovácsait az Oscar-díj kategóriákban lehet föllelni. Ezek között nincs producer kategória.

Ezért a magam részéről a producert nem tartom alkotóművésznek, aki hozzátesz egy sikerfilm alkotómunkájához. Neki pénzügyi feladatai vannak, biztosítani a film elkészítéséhez és legyártásához szükséges pénzmennyiséget. Ez lehet saját tőke, de általában szponzorokat keres, akik meghatározott haszon reményében pénzt adnak a filmkészítéshez. Egy producernek nyilván akkor könnyebb a helyzete, ha nem kell megvásárolni a kamerákat, világító berendezéseket, díszleteket készítő berendezéseket, hanem talál egy filmstúdiót, ahol számos kellék megtalálható és a filmforgatás idejére kibérelhető (pl. etyeki filmstúdió). Biztosítja a pénzt a külső forgatási helyszínek kibérléséhez, a stáb oda-vissza utaztatását, élelmezési költségeit és stb.

Pénzügyi munkájától függ, hogy a film bekerülési költsége a lehető legkevesebb legyen, de feladata még filmforgalmazókat találni és megállapodni a bevételek elosztásáról, azaz egy kézben tartja a pénzügyeket. Ha jól dolgozott, akkor az alkotók a tervezett időben befejezik a film elkészítését, és átadható a forgalmazóknak. De még mindig van feladata, hírverést csinálni a filmnek, hogy a forgalmazók kedvet kapjanak a mozihálózatukban bemutatni.

Tehát Vajna nem volt más, mint a filmes szakma pénzügyeinek egyik tehetséges intézője. Eközben nyilván kapcsolatba került az alkotógárda művészeivel is. Magyarországon ugyanezt csinálta, csak nem kellett neki házalni szponzorok után, ajánlkoztak azok maguktól is, ha megtudták, hogy az adófizetők pénzéből már adott pénzt a készülő filmhez. De ebből magának nem sokat bírt leszakítani, ezért sikeresen megszerezte a játékkaszinókat, és beindította még más, filmiparon kívüli vállalkozásait.

Zsolt Flórián 2019.01.22. 07:38:11

Korrekt írás, korrekt megemlékezés!

cidergyerek 2019.01.22. 14:38:48

Végre valaki, aki nem a kényszerű elfogódottság és nem is a gúny hangján emlékszik meg Andy Vajnáról.
Egy összetett, markáns személyiségről, aki életének utolsó évtizedében -talán kissé megvezetve is -kiszolgálója lett ennek a korrupt, bűnös és álszent rendszernek.

ABC123456 2019.01.24. 09:34:35

Bár a cikk sajnálatosan nem tér ki rá, Vajna életművéhez azért szorosan hozzá tartozik, hogy tökviszketős párválasztási preferenciáinak köszönhetően előtérbe került és vudubábként áll a közélet színpadán a más pénzével kérkedő, hozományvadász "golddigger"-ként emlegetett fiatal, csinos, számító és buta nőtípus. Egy fél ország törölte és törli a lábát az új nejébe - elfeledve azt, hogy ez a választás nyilván tőle függött leginkább, hisz nála volt a pénz. És Vajna ebben sem volt különb a Nertársaknál, akik régi nejüket lányuk-unokájuk-korú dekoratív nőkre cserélték. Mert nekik ékszer és státuszszimbólum a nő, akár a jó kocsi. Nem ember és társ kell nekik, hanem egy jól viselhető dekoráció az oldalukon. És mivel ők választanak, nyilván ilyen nő kerül melléjük. Ha egy-kettő szegény szép lány nem is áll kötélnek, majd a harmadik-negyedik már örömmel belemegy az üzletbe, hisz belőlük tízezrével terem e szegény honban. Könnyű prédák a nagyhatalmú, nagypénzű uraknak, akiket nem bántunk ugye, mert tekintélyes emberek. Ám innentől olybá tűnik az egész, hogy lám-lám: minden nő kurva. Ott, ahol nő a hatalom és pénz közelébe nem juthat, mert azt a maffiózók szorosan őrzik és urambátyám alapon osztják, ott nőket csakis golddiggerként láthatunk-ismerhetünk a hatalmasok mellett. A TV2-n kívül ez a Vajna-féle nőimázs ártott még nagyon sokat, elsősorban a nőknek. Akik zömében egyáltalán nem ilyenek, akik ilyenek, mert más út nem kínálkozik a felemelkedésükre, és akik csak ilyet látnak, és ez válik életcéljukká :( Ld. "luxusfeleségek".
süti beállítások módosítása