A Metrans csepeli beruházása kapcsán már volt szó arról, hogy a közlekedésre milyen hatást fog gyakorolni a nagyjából 200 ezer konténer Csepelre szállítása. Mivel naponta 15 pár konténert szállító vasúti szerelvény fog áthaladni Csepelen (nevezeten a Corvin csomópontok és a Gubacsi hídon keresztül), valamint a 200 ezer konténerhez várhatóan 200 ezer nyerges vontató is kell majd, ezért jelentősen meg fog növekedni a forgalom. Ennek jelenleg két gátja van: az elavult Gubacsi híd, valamint a szintbeli kereszteződés a Corvin csomópontnál.
Pár napja értesültem arról, hogy ma délelőtt egyeztetés zajlott le a híd felújításával kapcsolatban, ahol a Roden Mérnöki Iroda és a Pont TERV Zrt. által készített előzetes terveket egyeztették. A javasolt megoldás lényege, hogy a mostani vasúti hidat elbontanák. A most a két híd közé eső kábeltárca fölött előbb épülne egy kétsávos kerékpáros híd, majd ezt követően egy teljesen új, a közúti hídtól (és a kerékpáros hídrésztől) teljesen elkülönülve épülnek egy önálló vasúti híd. Az új vasúti híd szerkezetét a Kvassay híd mellett szerelik majd össze, és onnan úsztatják le az egyes darabokat a Gubacsi hídig. Persze a bontás és az építés idejére nem lehet leállítani a forgalmat, ezért egy ideiglenes híd fog épülni. Szóval elég bonyolult műszaki megoldásra lesz szükség, és időben is nagyon el fog húzódni az építés, hiszen 2018-ban kezdenék építeni, és egészen 2020 áprilisáig húzódna. Ez időszak alatt esetenként lenne csak vágányzár.
Önmagában a tervek rendben vannak, sőt az is nagy előrelépés, hogy egy önálló kerékpáros hídrész fog épülni. A probléma azzal van, hogy ezt a tervet a MÁV megbízásából készítették. A kérdés csak az, hogy ezt miért nem a Metrans finanszíroztak, hiszen miatta kell bővíteni a hidat? De legalább részben finanszírozhatná a cég a beruházást. Mint ahogy a Corvin csomópont szinteltolásos megvalósítását is jelentős részben nekik kellene finanszírozni, hiszen ha napi 15 pár (vagyis összesen 30) szerelvény fog átmenni a gyorsforgalmi úton keresztbe, akkor ott bizony 30-szor fog leállni a forgalom hosszú percekre. Aki állt már ott a vonat elhaladását várva, az pontosan érti, hogy miért lenne erre szükség. Ugyan így felmerül, hogy a Rákóczi út szélesítését is részben nekik kellene fizetni az M0-ig, hiszen mégiscsak ők növelik meg a csepeli közúti teherautó forgalmat, várhatóan 20-30 százalékkal. De ehhez sem kért hozzájárulást az önkormányzat, pedig állítólag 100 milliárd forintos beruházásról van szó, vagyis ennyit költ a Metrans az új termináljára. Vagyis ha csak a beruházás költségének 10-20 százalékának erejéig írna elő beruházásokat az önkormányzat, már akkor is jelentős fejlesztés indulhatna be. Sajnos azonban a csepeli önkormányzat gyenge volt, így ezt nem követelte ki a beruházótól. Az sem lehet igazán érteni, hogy miért nem a Szabadkikötő területén bővít a Metrans, amelyiknek a fejlesztésére és kapacitás növelésére igen sok pénz költött az EU az utóbbi években. Voltaképpen az lesz a vége, hogy két nagy kapacitású terminál is lesz Csepelen, amelyek egymással versenyeznek majd.