szaboszabolcs

Mi legyen az érettségivel járvány idején?

szerzők: Mendrey László, Szabó Szabolcs

2020. április 06. - szabolcsblog

Egyre fokozódik a koronavírus járvány, s egyre nehezebbé válik mindennapi életünk. Nincsenek ezzel másképp sem az iskolák, sem pedig azok, akik használják - akiket mi iskolapolgároknak nevezünk. A digitális oktatás távolról sem diadalmenet, viszont az eddigieknél is nagyobb erőfeszítésre, s ebből egyenesen következően még több, sokkal több idő felhasználására készteti/kényszeríti a pedagógusokat, szülőket, diákokat. Folyamatosak a tanítók, tanárok jelzései, hogy rengeteg idejüket veszi el az órákra készülés, a feladatok összeállítása, azok ellenőrzése, a kapcsolattartás a szülőkkel, diákokkal. Mindez jócskán meghaladja a 22-26-32 órás munkavégzésről szóló elvárást. Az okos telefonoknak hála, számtalan pedagógus fekszik és kel telefonnal a kezében. Nem könnyebb a diákok helyzete sem, nem ritka, hogy általános iskolás(!) tanulók töltenek rendszeresen napi 8-10 órát a monitor előtt. Nem, nem azért, mert játszanak, csetelnek, vagy „bandáznak”, hanem mert feladataikat oldják meg…

erettsegi-bizonyitvany.png

Most talán a legnehezebb helyzetben az érettségire készülők vannak. Életük első – további pályájukat nagyban meghatározó – vizsgájára készülnek, ami amúgy is nagy para. Olyan, sosemvolt helyzetben teszik ezt, melyben nincs iskolarendszerű oktatás, nincs közvetlen, „face to face” kapcsolat a társakkal, pedagógusokkal. Elvileg közel (az internet az én barátom) ugyanakkor nagyon távol a segítség. Eddigi életük legnagyobb kihívására készülve magukra maradtak.

A kormányzat felelőssége ebben a helyzetben megkerülhetetlen. Egyértelműen, s lehetőleg néhány napon belül közölni kell, hogy mire számíthat, s mire készüljön a sok tízezer maturandus.

Annak segítése érdekében, hogy az oktatási kormányzat meghozza a megfelelő döntést, osztjuk meg, javaslatainkat velük és a nyilvánossággal. Véleményünk szerint a kormánynak kezdeményezni kell az érettségi rendjének átdolgozását, mert a jelenlegi helyzetben nincs lehetőség az írásbelik megtartására, s a szóbelik lebonyolítása is erősen kétséges. Ezért megfontolásra javasoljuk az alábbiakat:

  1. Az érettségin elérhető pontok kiszámítására tegyen javaslatot az OH, vagy az EMMI. Magunk részéről elfogadhatónak tartjuk, hogy a középiskolai tanévek (9., 10. és 11. tanév) végén, és a 12. tanév félévében – a továbbtanulás szempontjából releváns tárgyakból – elért eredményeket vegyék figyelembe, és így állapítsák meg a felsőoktatásba bejutáshoz szükséges pontszámokat.
  2. Amennyiben ez valamiért nem elfogadható a kormány számára, akkor sajnos csak az a megoldás marad, hogy törölni kell a 2020 tavaszán esedékes érettségit, s azt át kell tenni az őszi időszakra. Akkorra minden bizonnyal lecseng a járvány és az érettségik biztonsággal lebonyolíthatók. Pótérettségik megtartását még a naptári év vége előtt biztosítsák.
  3. A második megoldás persze azzal jár, hogy egyszeri kivételes alkalommal, a felsőoktatásban csak keresztféléves képzést lenne érdemes indítani. Ebbe az őszi érettségi időszakot valamilyen ok miatt nem teljesítők is be tudnának kapcsolódni. Persze ez meg a felsőoktatás rendjét borítaná fel hosszú évekre, ezért is erősen megfontolandó az első javaslatunk!
  4. Az érettségit követő felsőfokú szakképzésben továbbtanulni kívánók számára az első megoldásnak van csak értelme.

 

Az érettségi kérdésével azonos jelentőségű probléma a Nemzeti alaptanterv bevezetésének ügye is. Arról a Nat-ról beszélünk, melynek társadalmi, szakmai egyeztetésen átesett utolsó verzióját 2019-ben a Takaró Mihály által vezetett munkacsoport jelentősen átdolgozott, s melynek bevezetésével kapcsolatban a szakmai, diák és szülői szervezetek túlnyomó többsége tiltakozását fejezte ki. Mindezeket figyelmen kívül hagyva adták ki az erre épülő kerettanterveket, s várják el az iskoláktól, hogy azok figyelembevételével módosítsák helyi tanterveiket, majd ezekre alapozva rendeljék meg a következő tanév tankönyveit, munkafüzeteit. Mivel a koronavírus okozta veszélyhelyzetben az iskolarendszerű oktatást felváltotta a digitális tanrend, nincs se mód se lehetőség, de idő sem, a helyi tantervek átdolgozására. Ezért:

  1. Kezdeményezzük a Nat bevezetésének elhalasztását/felfüggesztését, mert: az alaptantervi egyeztetésekhez viszonyítva sem zajlott le a kerettantervekkel kapcsolatban semmilyen szakmai vita.
  2. A pedagógusok számára a megváltozott oktatási rend kialakítása és működtetése (gyakorlatilag mindenféle segítség nélkül) mérhetetlen mennyiségű túlmunkát igényelt/s igényel folyamatosan.
  3. Nincs lehetőség szakmai egyeztetésre, közös álláspont kialakítására, munkaközösségi és tantestületi szinten sem. Elképzelhetetlen, hogy ilyen körülmények között megfelelő szintű szakmai anyagok készüljenek az új Nat kapcsán.
  4. Normál esetben erre a két napból álló tavaszi szünetben kellene előkészülni, majd ezt követően az iskolákban kerülne sor ezek összecsiszolására, elfogadására, s ezek ismeretében a tankönyvrendelésekre. Mivel ezekre nincs mód, a következő tanév elkezdése komoly szakmai akadályokba ütközik.

A koronavírus járvány eddig nem tapasztalt kihívások elé állít mindannyiunkat. Elképesztő a döntéshozók felelőssége az ország jelene és jövője kérdésében. Mindez hatványozottan érvényes a „kiművelt emberfők”, a „szellem napvilága” esetében, ezért ajánljuk javaslatainkat a kormány figyelmébe. Bízunk benne, hogy a közös felelősségvállalás kötelezettsége felülkerekedik a pártpolitikai hiúságon.

 

A szerzők: Mendrey László (A PDSZ volt elnöke), Szabó Szabolcs (országgyűlési képviselő)

A bejegyzés trackback címe:

https://szaboszabolcscsepel.blog.hu/api/trackback/id/tr7415595718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.